Utdrag ur läroplanen för grundskolan
"Ett internationellt perspektiv är viktigt för att kunna se den egna verkligheten i ett globalt sammanhang och för att skapa internationell solidaritet samt för att leva i ett samhälle med täta kontakter över kultur- och nationsgränser. Det internationella perspektivet innebär också att utveckla förståelse för den kulturella mångfalden inom landet."
Källa: Skolverket (2011) Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (femte upplagan, reviderad 2018).
Vilka städer och länder besöks?
Broskolan har genomfört detta studieresor med eleverna i åk 8-9 sedan 2005. Studieresorna låter eleverna åka genom 5 länder med deras huvudstäder, däribland:
Även andra länder och orter kan bli aktuella, tidigare har exempelvis Vordingborg, Wien, Bryssel, Hannover, Hamburg mfl varit resmål som besökts. Under studieresan 2020 kommer Rom i Italien att besökas.
Uppsala Domkyrka, silverbibeln, riksdagshuset, judisk synagoga
Bussfärden börjar från övik ner mot Uppsala, i Uppsala besöks Uppsala Domkyrka, eleverna får sedan se på Silverbibeln i Carolina Rediviva. Väl i Stockholm får eleverna göra ett studiebesök i riksdagen för att höra om riskdagens arbete samt ett besök i en judisk synagoga för att höra om judisk historia och religion.
Prora, Rügen, Brandenburger Tor, Stelenfeldt, Checkpoint Charlie mm.
Vi anländer med färja i färjeläget i Sassnitz, Rügen, åker sedan vidare till Jugendherberge i Prora. Studieresan fortsätter mot Berlin där vi besöker Stelenfeldt, Brandenburger Tor, Checkpoint Charlie vid resterna av Berlinmuren mm.
Elevernas mailkontakt med elever från en skola i Tjeckien
Samtliga elever som åker på studieresan får under våren en egen mailkontakt med en elev på en skola i Hlinsko, Tjeckien. Eleverna få hålla mailkontakten fram tills studieresan är framme vid skolan. Väl där har vi olika aktiviteter tillsammans med de tjeckiska eleverna.
Det globala klassrummet, där teorin blir upplevd praktik
Studieresans tanke är att elevernas ska ges tillfälle att uppleva det de lärt sig i klassrummen, att se platserna som de läst om och att själva få uppleva historien på plats ute i Europa. Resan sker genom busstransport och det traditionella klassrummet ersätts med bussen, studiebesök osv.
Köpenhamn, Tivoli, Ströget, den lilla havsfrun mm.
Under studieresan besöker vi Köpenhamn, eleverna får där besöka nöjesparken Tivoli, sedan ges möjlighet att gå i mindre grupper längs ströget som är en större gata där många butiker finns att beskåda.
Karlsbron, astronomiska uret, vaktavlösning vid slottet, operan.
I Tjeckien besöker vi huvudstaden Prag och gör likt som i Berlin en statsvandring. Eleverna får se Karlsbron och undervisas om 30-åriga kriget, eleverna får göra ett besök vid slottet och sedan på kvällen går samtliga på en operaföreställning i Statni Opera Praha. Resan går sedan vidare mot Hlinsko där eleverna får träffa tjeckiska elever.
Krakow, Auschwitz, Warszawa, Gdansk
Sturdieresans sista land är Polen där eleverna får besöka flera städer. I Oświęcim besöker eleverna både ett koncentrationsläger och ett förintelseläger från Andra Världskrigets. I Krakow gör eleverna en stadsvandring, i Warszawabesöker eleverna minnesmonumentet för stadens judiska ghetto som förstördes under Andra Världskriget.
Auschwitz och Birkenau
Studieresan besöker koncentrationsläger och förintelseläger
Studiesresan besöker koncentrationslägret Auschwitz I - Auschwitz, förintelselägret Auschwitz II - Birkenau i den polska staden Oświęcim. Under studiebesöken får eleverna en guidad tur på lägren och får höra om lägrens historia, människors livsöden och nazisternas brott mot mänskligheten. Eleverna får bland annat se lägrens boendeformer, rester av gaskammare, fångceller mm.
Basgrupper för mat och städ, elevernas efterarbete efter studieresan
Samtliga elever som åker på studieresan blir av lärarna indelade i basgrupper, dessa basgrupper ansvarar för att laga maten en viss dag under studieresan och blogga om resan under en annan studieresedag. När eleverna kommer hem från studieresan så arbetar de i redovisningsgrupper utefter fokusområden, dessa skriftliga redovisningar visas sedan upp på Öppethus på skolavslutningen för läsåret.
Broskolans Facebook
Öppen Facebooksida
Broskolans Klassföräldrar
Sluten Facebookgrupp
Broskolans Youtubekanal
Öppen kanal
Copyright Broskolan AB, All Rights Reserved
Broskolan AB har inom sin organisation följande tillstånd för skolverksamheter:
Jan 12, 2000
Tillstånd för Grundskola åk F-6
Dec 03, 2001
Tillstånd för Grundskola åk F-9
Maj 18, 2004
Tillstånd för Fritidshem
Aug 01, 2006
Tillstånd för Förskoleverksamhet
ÖPPETTIDER:
I samband med högtider/helger och semestertider kan öppettiderna avvika.
Telefon 1: 070-175 57 81 (Skolchef)
Telefon 2: 070-233 38 18 (Rektor grundskolan)
Telefon 3: 070-647 78 38 (Ställföretr. rektor)
Telefon 4: 070-611 72 92 (Rektor förskolan)
Brogatan 105, 892 34 Domsjö
Email: förnamn.efternamn@broskolan.se
Informationswebb för anställda