Specialkost & anpassad kost

Skolmåltiden

"Skolmåltiden är en del av utbildningen. Måltiden har betydelse för hälsan, men är också en förutsättning för trivsel och lärande. Oavsett hur mycket resurser skolan lägger på skickliga pedagoger och bra läromedel är det svårt för en hungrig elev att ta till sig kunskap."

Livsmedelsverket - "Skolmåltiden – en viktig del av en bra skola"

Specialkost

Begreppet specialkost är kopplat till födoämnesrelaterade allergier. Om ert barn behöver specialkost så skall ett läkarintyg lämnas in av vårdnadshavarna. Läkarintyg kan skrivas av barnets behandlande läkare. Kontakta barn- och ungdomsmottagningen vid Örnsköldsviks sjukhus eller hälsocentral.

Du behöver skicka in ett läkarintyg:

• Så fort födoämnesallergi/intolerans uppstår under skolåren och ert barn behöver specialkost på skolan.

Du behöver skicka in ett nytt läkarintyg:

• Vid start i förskoleklass
  • Vid start i årskurs 4
  • Vid start i årskurs 7

Anpassad kost

Begreppet anpassad kost är inte kopplat till allergier. Förutom medicinska behov kan mat och måltider vara i behov av anpassningar i relation till en persons funktionsnedsättningar, trosuppfattning eller religion. Det kan även gälla exempelvis konsistensanpassningar för personer med tugg- & sväljsvårigheter.

För de elever som detta är aktuellt gäller att vårdnadshavarna tar kontakt med skolans elevhälsopersonal för beslut/avslag kopplat till anpassad kost. De elever som beviljas anpassad kost får ta del av en separat matsedel i relation till hur den anpassade kosten läggs upp vid skolan.

Vårt pågående arbete kring skolmåltiden

Projekt Måltidsupplevelsen

Broskolans huvudman arbetar ständigt för att tillsammans med personal och elever förbättra måltidsupplevelsen. Sedan 2023 har ett arbete påbörjats för att se över såväl matsalens miljö i sin helhet, pedagogiska lunchvärdar, lokalernas indelning, utskänkningens upplägg samt ljudmiljö och synintryck.

Arbetet pågår och kommer att fortgå under de närmaste 2 åren.