Inför gymnasiet

E-tjänsten Dexter

För de elever som är folkbokförda i Örnsköldsviks kommun används en e-tjänst/ett webbsystem som heter Dexter för att söka gymnasieprogram. Webbadressen är http://www.sokgymnasiet.nu.

Användarnamn och lösenord får eleverna utdelat av SYV eller klassföreståndare i början av januari varje år. Om eleven är inskriven på Broskolan men är folkbokförd i en annan kommun hjälper Broskolans SYV, klassföreståndare och rektor till med att eleven får information om hur denne söker vidare till gymnasium. Detsamma gäller även om elever vill läsa vid gymnasieskolor i andra kommuner än Örnsköldsvik efter fullgången grundskoletid.

Senaste årets antagningsstatistik

Årligen sammanställs och presenteras antagningsstatistiken för de gymnasieskolor som finns i Västernorrland. Dessa listor länkar vi på Broskolan för er som elever samt för vårdnadshavare som är intresserade av att veta hur höga/låga meritpoäng som senast krävdes för de olika nationella program som erbjuds samt hur många sökande och platser som programmen hade.

Tidsplan för gymnasieantagningen

Gymnasieantagningen Västernorrland sammanställer årligen en tidsplan med information om när ansökan inför gymnasiet ska göras och när antagningspoäng och antagningsbesked ska presenteras.

Denna plan presenteras i början av oktober varje år. Tidsplanen är den plan som varje individuell skola och dess studie'& yrkesvägsledare använder/hänvisar till när det gäller arbetet med att eleverna ska välja gymnasieprogram under åk 9 i grundskolan.

Det finns 18 nationella program

De nationella programmen har var för sig samma innehåll oberoende av vilken skola du går i. Av de 18 är 12 stycken yrkesprogram och 6 är högskoleförberedande. Alla program är treåriga och från samtliga kan man få grundläggande behörighet till högskolor och universitet. Även om det finns 18 nationella program så innebär det inte att alla skolor tillhandahåller samtliga 18 nationella program.  I Örnsköldsvik finns det 3 olika skolhuvudmän att välja bland, 1 av dem är kommunal och 2 av dem är fristående. För mer information om dessa se länkar till höger.

DE 4 INTRODUKTIONSPROGRAMMEN

Om du inte är behörig till ett nationellt program, har du rätt att gå ett introduktionsprogram. Det finns fyra olika program. Vilket program du kan gå beror bland annat på vad du har för mål med din utbildning på programmet. De fyra olika programmen står uppställda nedan. Om det blir aktuellt med att en elev av något skäl ska läsa ett introduktionsprogram så kommer studie- & yrkesvägledaren prata med eleven och dess vårdnadshavare i god tid innan gymnasiets omvalperiod börjar.

Programinriktat val

För dig som vill bli behörig till ett nationellt program

Yrkesintroduktion

För dig som vill yrkesinriktad utbildning

Individuellt alternativ

Om du saknar godkänt i ett eller flera ämnen.

Språkintroduktion

För dig behöver läsa svenska och saknar behörighet