Broskolans Europaresa 2019

Godmorgon till alla ni där hemma som saknar oss!
Idag vaknade vi upp kl 9 utvilade efter en skön sovmorgon på färjan som tagit oss från Gdansk till Nynäshamn i vårt härliga Sverige. Till ett halvmolnigt väder hade vi tagit med oss frukost som vi dukade upp i en härlig lounge längst bak i färjan där man såg ut över vattnet. Kl 12 kom vi fram i Nynäshamn och åkte vidare till Länna där vi gjorde ett stopp för att äta lunch på MAX.
synagogaVi åkte sen vidare mot vår härliga huvudstad Stockholm där vi började med att besöka den Stora synagogan. toraFolke Holtz visade oss runt i synagogan där han pratade om dom judiska traditionerna och om deras Torarullar. HstoriskaEfteråt tog vi oss sen en promenad genom ett soligt Stockholm bort till Historiska museet där vi fick en guidning i deras nya avdelning om förintelsen. ElisabethMedans vi gick runt där och lyssnade på guiden så råkade av en händelse en äldre dam gå runt där på utställningen, det visade sig vara ingen mindre än Elisabeth Citrom som är en överlevare från koncentrationslägret Auschwitz-Birkenau. Hon började prata med oss och beskrev hennes tid från förintelsen. Hon är född i Transylvanien och berättade om hennes resa från att ha blivit placerad i getton i Transylvanien för att sen föras till flickbarackerna i Auschwitz-Birkenau och sen till arbetslägret i Hamburg-Altona. MaxDet var en väldigt gripande och ovärderlig stund vi fick med Elisabeth och var otroligt uppskattat från eleverna just för att vi missade vår chans att få träffa Max Safir i början på vår resa. Eleverna fick även chansen att ställa egna frågor som dom hade om hennes upplevelse och få en ännu närmare uppfattning om hur hemskt det var att leva i koncentrationslägren.
Efter vårt besök på museet hoppade vi in i bussen och påbörjade den sista färden hemåt. Vi stannade till på MAX för middag och sen vidare uppåt.
Denna skolresa har varit helt otroligt lärorik där vi verkligen fått fördjupa oss i allt det hemska som hänt under förintelsen. Det har varit en väldigt rolig resa som innehållit många skratt och fina stunder men också väldigt gripande och intressanta studiebesök. Resan i helhet har gått bra men vi ser väldigt mycket fram emot att få komma hem till våra nära och kära <3
Vi säger härmed godnatt och hejdå fråna alla oss här på bloggen och hoppas att ni tyckt det har varit rolig och intressant att ha fått följa vår resa här på bloggen.

Varma hälsningar från alla oss i 8-9an och vi vuxna! :)

Hejsan alla föräldrar. Idag gick vi upp redan kl 05.30 för att åka buss i ca 9 timmar till Gdansk. Vi åt en fantastisk frukost på CDIM där vi bott denna natt. Ca 11:30 käkade vi lunch och vi åt köttbullar med mos och saft. Bussresan gick bra, vilket gjorde att vi kom fram i god tid innan färjan skulle avgå i Gdansk. TempDå det var varmt i Gdansk, ca 30 grader och sol fick de som ville bada på stranden nära färjan. Bad GdanskDet var rejält kallt i vattnet men de flesta badade ändå. Klockan 16:00 samlades vi för att gå ombord på båten som åkte kl 18.00. Färja uteVäl på båten fick alla vandra fritt. Det var en fin båt och man kunde även vara ute på däck och få frisk luft och sola. Vi åt också middag och båten hade en shop där man kunde köpa godis, sprit, cigaretter, parfym och kläder. Så flera köpte parfym och godis. SolVi har haft roligt på båten och skulle vilja vara ute på båten längre, men nu måste vi sova.

Hälsningar från Simon och Julian

Dzień dobry!!
Vi brukar säga “god morgon”
Väckning skedde på samma sätt som igår, klockan 8:00. Frukost därefter som också var likadan som igår eftersom vi sov på samma ställe, vilket sammanträffande!
Med packade väskor vandrade vi till bussen bland smält sten och strålande morgonsol.
Vid 10:30 släpptes vi fria för att fylla våra magar, vi brukar kalla det “att äta lunch” (Den äter man oftast mitt på dagen).
11:45 möttes vi som nya friska människor på en bussparkering någonstans I Krakow. Färden började och vi satt tysta(vi var påväg mot Auschwitz). SchindlerInnan Auschwitz gjorde vi ett kort stoppp utanför Schindlers fabrik (filmen som vi sett tidigare). MichalGuiden Michal talade om omgivningen som Mats (vår chaufför) körde förbi (något som några inte lyssnade på). Resan tog ca en och en halv timme.
När vi var framme i Auschwitz var klockan runt 14:30 och solen ännu varmare än förut (ca 23 grader i skuggan).
Arbeit macht freiDet första lägret vi gick in på var arbetsläger Auschwitz, ett koncentrationsläger som det också kallas. LyssnaVi gick runt och tittade på byggnaderna och hur det såg ut medan guiden berättade om historien om vad som hade hänt där på platsen.
KartaEfter ca 2 timmar tog vi en paus som innebär (för er som inte vet) att vi tar en frukt, några digestivekex och fyller på med vatten i flaskorna.
porten17:00 åkte vi mot det andra lägret som var ett förintelseläger, Birkenau. Vädret höll fortfarande samma mått som tidigare och vi behövde inte oroa oss för köldskador. Där gick vi och tittade på en sprängd gaskammare som dom gasade ihjäl 2000 människor i på samma gång under bara några minuter. Vi tittade också på hur dom sov i barackerna (där fanns ingen frisk luft).
Till middag åt vi schnitzel med pommes frites utan sås såklart. SkolarbeteBussen tog oss till platsen vi ska vila våra ögon på (ett fint vandrarhem/hotell som heter CDIM).
Det bästa med den här dagen var att det inte kom något regn över huvud taget medans det dåliga var att det var en aning för varmt.
Nu tänker vi säga:
Hejdå, vi ses, adjö, farväl, god natt, sov gott min vän

//Arwa och Stina

Gomorron folket!
Idag blev vi väckta klockan 08:00 och sen gjorde vi iordning oss för stan där vi kollade på Sukiennice, Mariakyrkan och Wavels slott från kl 09:45. Sukiennice är en saluhall där man t.ex.kan köpa handgjorda halsband och mössor, tröjor och ringar. MariakyrkanMariakyrkan är en gammal katolsk kyrka med många historier, bl.a. att en man står i ett av tornen och spelar trumpet varje timme för att minnas att den vakt som blev skjuten under sin varning om ett anfall mot staden. Vi fick också gå in i kyrkan och titta och den var väldigt vacker. PromendaKrakowWavlDärefter gick vi en promenad genom Krakows vackra park och väl framme vid Wavels slott fick vi lyssna till Marie som berättade om bl.a. Sigismund, Gustaf Vasas barnbarn att han var kung i både Sverige och Polen under en period. Efter det så fick vi gå fritt på stan och shoppa i några timmar där vi åt på olika ställen, bland annat på Mcdonalds och på SubWay. Det var en fin dag att gå runt på torget, det var soligt och varmt. När vi kommit hem til vandrarhemmet gjorde vi lite skolarbete innan vi bytte om för att åka till saltgruvan. GruppGruvaSlickastenbassängWieliczka heter platsen där gruvan ligger, vi var ca 135 meter under markytan och vi fick se fina skulpturer, en stor kyrksal och vi fick slicka på väggarna som smakade salt. Under dagen har det varit 23 grader varmt och på kvällen regnade det lite medans vi var i gruvan. Det som var bra idag var att vi fick gå länge på stan och att vi hade det så varmt. Något som var mindre bra med dagen var att det regnade och att hissen som vi åkte upp ur gruvan var så trång. Det vi har lärt oss idag är bl.a. att det finns en person som spelar trumpet varje timme i tornet på Mariakyrkan och att det fanns vattenkällor nere i gruvan.

Godnatt folket! Mvh Lovisa, Lia

Hejsan alla föräldrar, idag så vaknade vi 07.30 med en härlig soluppgång.
Till frukost åt vi frukost buffe det var jättegott. Efter frukosten så packade vi upp allt och for mot Krakow. Resan till Krakow tog ca 9 timmar och under resan fick vi se filmen Schindlers list som är ca 3 timmar lång och handlar om fabrikören Oscar Schindler från Krakow som räddar ca 850 judar från förintelsen.ÄggröraVi stannade två gånger, första gången så stannade vi och åt pyttipanna med äggröra och andra stoppet var det toastopp och fika.
Sen när vi kom fram till Krakow så for vi till vandrarhemmet och tog vi upp våra väskor. Efter vi hade tagit upp våra väskor så gick vi ner och det var jättevarmt och soligt. Promenad KrakowSenare på kvällen så gick vi till gallerian som heter galleria Krakowska.
Krakowska2Gallerian Krakowska var väldigt stor och fylld med massa olika typer av butiker, det fanns t ex klädaffärer, matställen och exklusiva butiker som Swarowski och Rolex.
När vi kom fram till gallerian så fick vi två timmar för äta och kolla runt. Därefter så gick vi tillbaka till vandrarhemmet för att fika och göra lite skolarbete.
Det som har vi varit bra idag var när vi fick två timmars fritid i gallerian. Det som var mindre bra idag var att det tog så lång tid att hitta en betalstation för vägskatt, så bussresan blev onödigt lång. Idag har vi inte gjort något särskilt studiebesök, men jag har lärt mig att det är väldigt vackert i Polen.