Broskolans Europaresa 2017

Hej!
Idag vaknade vi upp på färjan på väg hem från Gdansk, vid 12 tiden var vi framme i Stockholm.

slottet1Vi åt lunch på MAX och fortsatte sedan till Stockholms slott och gick sedan igenom Mårten Trotzig Gränd i Gamla Stan. Vi tänkte gå in och kolla i Storkyrkan, St. Nicolai Kyrkan men det blev aldrig av för att vi inte fick komma in. Vi gick också på Stortorget som är Stockholms äldsta torg där Stockholms blodbad även utspelade sig på 1520-talet.

TorahEter att vi hade besökt Gamla Stan fortsatte vi till en av Stockholms synagogor där vi fick en föreläsning av Rickard Mühlard. Han visade Torah rullar för oss. Några saker som han berättade var att just i den här synagogan satt kvinnor uppe på en läktare medan männen satt nere på bänkarna, alla som var medlem i synagogan hade en namnskylt på sin plats. Han berättade också att Judendomen har likheter med både kristendomen och Islam.

tatueringDet sista vi gjorde i Stockholm innan vi fortsatte resan upp mot Ö-vik var att vi fick träffa Max Safir. Han svarade på många frågor som vi fick ställa. Han uppmanade oss flera gånger att jobba hårt och lyssna på lärare i skolan och hålla ihop klassen även fast att man är olika. En av frågorna han fick var ifall han någonsin skulle kunna förlåta nazisterna för det de gjorde hans svar var att han inte visste hur han skulle kunna förlåta dem.

Max grupp1Vi tackade Max för svaren på våra frågor och klev in i bussen för att fortsätta färden hemåt. I skrivande stund är vi i Uppsala trakten och beräknas vara hemma runt 01:30. Det här har varit en underbar resa! Ses snart.

Mvh Emelie och Alicia

Idag vaknade vi kl. 06:00 i det jättefina hotellet CDIM i Auschwitz. Kl. 06:30 serverades en lyxig frukost med mycket variationer. Efter frukosten så var det bara att packa in sina väskor in i bussen och åka. Alla var väldigt trötta och somnade nästan direkt.

westerplatteBussresan tog åtta timmar från Auschwitz till Gdansk men kändes som att det gick mycket fortare. På bussen så jobbade vi med skolarbete och Marie läste som vanligt ur Max Safirs bok. Förhoppningsvis så får vi träffa Max när vi kommer till Stockholm imorgon.

BåtVid det här laget är vi så vana med att åka buss så det känns som att det är vårt andra hem. Ungefär halvvägs till Gdansk så stannade vi och åt lunch vi åt pyttipanna, ägg och rödbetor. På rastplatsen fanns det även en mack som vi köpte massor av dricka och snacks.

Efter fyra timmar till var vi framme i Gdansk där vi fick gå till en sandstrand och känna på vattnet innan vi klev ombord på färjan. När vi gick ombord på färjan så hade vi ungefär en och en halv timme innan färjan skulle lämna kajen. Ombord på färjan så finns det allt från jättelyxig restaurang till bio och disco.

solnedgångUppe på däck så blåste det otroligt mycket men det var jättekul att försöka stå emot vinden. Fram mot kvällen så blev vågorna högra och båten gungade mycket. Några kände sig sjösjuka men det blev bättre när de fick lägga sig. Vi fick se en vacker solnedgång ifrån det blåsiga däcket. Som avslutning på dagen hade vi en mysig samling i resturangen.

/Gungiga hälsningar från Fabien och Samuel.

Tjena!
Idag fick vi vädret ”on top” igen, kanske lite för bra. Vi startade dagen med att kliva upp, fixa oss och äta en god frukost. Efter frukosten så tog vi våra väskor och promenerade till bussen för att lämna vår packning.

Vi gick sedan vidare till Wavels slott och Maria kyrkan, sedan blev det shopping och lunch på stan i Krakow.

Auschwitz 1Efter ca 2 timmar på stan blev det en liten bussresa till Auschwitz och Birkenau . Vi var där på guidning i några timmar med många intryck, massa känslor och många frågor. Föreläsningen vart tyvärr ganska jobbig då det var väldigt varmt, vi har haft runt 29 grader och på grund av att visa respekt för platserna bar vi kläder som täckte största delen av kroppen.

Auschwitz bVi åkte vidare och åt middag på restaurang som Broskolan bjöd oss på, vi fick äran att välja mellan kyckling eller schnitzel. Vi färdades sedan mot hotellet där vi ska avsluta vår långa dag.

Birkenau1Idag har vi lärt oss att räkna ut valutan här i Polen och även hur hemskt judarna blev behandlade på Auschwitz-Birkenau. De blev torterade, kränkta, psykiskt och fysiskt misshandlade och slutligen mördade. Det var otäckt att se alla personliga tillhörigheter som fanns kvar efter offren i lägren t.ex. skor, hår, glasögon m.m.

Imorgon vankas hemfärd med en bussresa på 8 timmar och en färja på 18 timmar som ska ta oss hem på svensk mark igen, önska oss lycka till... puss o kram på er där hemma!

// Mimmi Hedberg & Jonna Widell

Idag har vi haft en lång buss resa. Vi åkte från Hlinsko till Krakow. Det tog ca 6 timmar. I bussen så såg vi Schindlers list.

Krakow 1Till lunch så åt vi potatismos och korv. När vi kom fram till Krakow så gick vi in och lämnade våra väskor på Cityhostel.

Senare gick vi på en galleria och åt middag och shoppade. Idag har vi haft strålande sol och 26-28 grader varmt.

På kvällen gick vi en tur på torget. Det var vackert med gamla byggnader t.ex. kyrka och fängelsetorn. På torget stod det också hästdroskor.

KrakowDet bästa med dagen har varit nr vi fick gå runt i gallerian. Det som har varit mindre bra är att man ibland måste vänta länge på att alla ska samlas. Idag har vi lärt oss att Schindler räddade livet på många judar under andra världskriget.

Vi har också lärt oss hur viktigt det är att hålla ihop och inte gå ifrån varandra.

/Hampus och Josef

Idag vaknade vi på vandrarhemet i Prag. Vi åt frukost vid halv åtta på morgonen och satte oss sedan i bussen.

Skola uteVi åkte i 2,5 timmar till en liten stad med 10 000 invånare som heter Hlinsko. Där träffade vi våra mailvänner som vi har skrivit till under denna termin. När vi kom till skolan möttes vi av läraren Lada.

SkolaI klassrumet hade de förberätt fika för oss, och medan vi åt fick vi en presentation av några elever som berättade om Hlinsko. Sen fick vi bekanta oss med våra brevvänner i 40 minuter och därefter fick vi gå och äta mat i deras matsal. Vi åt pasta och skinksås eller kött och dumplings. Det var blandade åsikter om maten.

SkolmatEfter lunchen fick vi gå runt i Hlinsko med våra nyfunna vänner. Det var mycket trevligt och vi hittade många gemensamma intressen och hobbys. Efter några timmar på i den lilla staden, så började det lida sig mot sitt slut. Många blandade känslor och tankar kom när vi sa adjö till våra vänner vi kanske aldrig kommer träffa igen.

Elev HlinskoSedan bar det iväg till centret i Hlinsko, där vi ska sova ikväll. När vi kom fram så fick vi gå och göra lite allt möjligt vi spelade fotboll, kort och beachball.

Maten vi fick var fruktansvärt god och till efterrätt fick vi en kaka. Vädret idag har varit perfekt mycket sol och det var varmt hela dagen runt 20 grader. Det har varit en bra och händelserik dag.