Vi fick lite sovmorgon denna morgon eftersom färjan inte angjorde hamn förrän 13:00. Frukosten åt vi gemensamt i båtens cafeteria där Marie hade dukat upp vår mobila frukostbuffé. Eleverna fick röra sig fritt på båten och förgylla tiden med att göra klart uppgifter i resepärmen. Det fanns också möjlighet att shoppa loss i båtens lilla shop.

När båten så äntligen angjorde hamn åkte vi mot Stockholm för att få en guidning i riksdagen. Vi hann med ett snabbt stopp på Max innan vi mötte Magnus Oscarsson, riksdagsledamot för KD. Han guidade oss snabbt och effektivt i riksdagenshuset och vi fick även sitta med i Plenisalen under tiden riksdagen genomförde en voteringsrunda.

Efter besöket i riksdagen fick vi ett kort möte med Max Safir i den Judiska Synagogan i Stockholm. Han är en överlevare från förintelsen och har bl.a. skrivit en bok om sina upplevelser innan, under och efter förintelsen. Denna bok har vi haft som högläsningsbok under hela resan, så eleverna var väl förberedda att möta honom med frågor. Mötet med Max kändes viktigt, eleverna har fått besöka Auschwitz och dessutom genom mötet med Max fått möta en person som upplevt och överlevt händelserna i lägret.

Slutligen sitter vi nu på bussen hem mot Örnsköldsvik och Broskolan och denna resa är på väg att ta slut. Eleverna i åk 8 och åk 9 från Broskolan har fått uppleva ett klassrum förflyttat ut från den ordinarie skolbyggnaden och ut från traditionell kurslitteratur ut till verkligheten. Under 13 dagar har eleverna fått leva läroplanen ute i Europa. Eleverna har inklusive Sverigen fått besöka fem länder och deras huvudstäder, de har fått lära sig om Europa och dess historia med fokus på andra världskriget och förintelsen. Genom denna resa har eleverna tränats socialt, de har rest ca 400 mil i buss, hjälpt till att laga mat, sovit tillsammans på golv i kyrkor och på vandrarhem och de har genomfört studiebesök och andra aktiviteter tillsammans. De har även tränats kommunikativt genom att tvingats tala och lyssna till andra språk än det svenska. Eleverna har också fått större insikt i andra sociala och kulturella sammanhang och miljöer. Även matematiskt har eleverna tränats, t.ex.i och med valutaomvandlingar i 4 länder. Genom alla promenader i alla städer har de även fått fysisk träning.

Vi hoppas och tror att denna resa ska ha satt en positiv prägel på eleverna som de har med sig resten av livet. Vår önskan är att de ska ha fått en stärkt värdegrund och fått en större förståelse för andra människor och deras kulturer. Förhoppningen är ocks att de ska fått vidgade vyer som gör att de vågar sträcka sig ut i världen och våga utmana sina egna gränser.

Vi är tacksamma att fått åka med och vara en del i denna resa .

/David, Marie och Stefan