Idag har vi åkt från farmen där vi sov, strax utanför Warszawa, till Gdansk där vi klev på färjan som tar oss tillbaka till Sverige igen. Det är många som börjar längta hem nu så det känns skönt att snart vara på svensk mark igen.

I morse vaknade vi klockan 06:45. Vi började med att packa ihop våra saker och åt sedan frukost på farmen där vi sov. Det var en bra frukost och det var flera stycken som tyckte att det var den godaste frukosten på hela resan! Sedan packade vi in oss i bussen och påbörjade dagens resa.

Först åkte vi ungefär i en timme för att komma till Warszawa och tittade på ett minnesmonument för judar som hade dött i Warszawas ghetto. Efter det tog vi en liten promenad till slussningsplatsen Umslagsplatz och tittade på ett monument till minne av de 300 000 judar som skickades vidare till Treblinka mellan 1942-1943.

På vägen tillbaks till bussen stannade vi på ett utomhusgym och de som ville testade på de olika träningsredskapen och hade en liten workoutsession tillsammans.Sedan bar det av med bussen igen. Vi har åkt buss nästan hela dagen och resan tog ungefär 7 timmar sammanlagt. Vid lunch stannade vi på Burger King och åt där.

Efter lunchstoppet hann vi bl.a. ha en kort lektion om Polen och jobba i våra pärmar och efter det fick vi se på filmen ”God afton, herr Wallenberg”, som handlar om vad Raoul Wallenberg gjorde för judarna under andra världskriget.

Vi kom fram till Gdansk i god tid, men hamnen där färjan i vanliga fall går ifrån hade tydligen bytt plats och därför fick vi ta hjälp av en taxi för att hitta rätt – vilket gjorde att vår goda tidsmarginal var väldigt välbehövlig eftersom det slutade med att vi precis hann komma ombord på färjan. Väl på färjan fortsatte vi att jobba i pärmarna och sedan köpte vi en sen middag när klockan var ungefär 19:30.

Idag har det varit varmt hela dagen och sol och moln har varvats om vartannat, men eftersom vi har suttit i bussen nästan hela dagen så har vi inte kunnat ta vara på det fina vädret så mycket. Nu ska vi snart sova och imorgon ska vi få en riktig sovmorgon för första gången på hela resan (halleluja!).