I morse vaknade vi kl 06:30 på vandrarhemmet till ett soligt och varmt Krakow. Sedan fixade vi i ordning oss och plockade med oss våra grejor vi skulle ha med för att sedan gå och äta frukost i vandrarhemmets källare. Nere vid frukosten serverades frallor + pålägg, bulle med vaniljsås och dryck. Efter frukosten gick vi upp från källaren och samlades utanför. Sedan gick vi vidare till bussen för att bege oss mot Auschwitz-Birkenau och efter det mot saltgruvan.

Resan till Auschwitz tog ca 1 h och 20 min. Väl där samlades vi igen för att gå in i en byggnad med guiden för att få ett headset som vi kopplade ihop med en ”radiodosa” för att vi lättare skulle höra vad guiden sa. Vi gick sedan i grupp runt i Auschwitz med guiden som visade runt oss på vissa platser och byggnader.Vi gick bl.a. in i olika ”block” för att se saker som tillhörde alla judar som var offer under lägrets tid och hur det såg ut när judarna sov, åt, gick på toa osv. Bland dem saker som tillhörde judarna fick vi se flera ton med hår och skor, högar med glasögon, resväskor och kläder. Det var intressant att se samtidigt som det var obehagligt. Vi fick även gå in i en gaskammare som fanns kvar. Efter mycket promenerande och upplevelser så gick vi mot bussen för en liten fika paus innan vi åkte 3 km bort till Birkenau. Där parkerade vi bussen och gick mot ingången till lägret.

I Birkenau fick vi se tågrälsen som den långa avlastninsrampen där judarna blev uppdelade samt en tågvagn som man lastat in människorna i.

Vi fick även se resterna av krematorier 2 och 3 som var söndersprängda. Efter det gick vi till en bunker som människorna på förintelselägret hade sovit i under första hälften av 40-talet. Sängarna var inte särskilt breda och trots det skulle det minst få plats 5-6 personer där. När vi var klara på Birkenau for vi och åt på en närliggande restaurang. Där blev vi serverade kycklingschnitzel med potatis + grönsaker. Sedan fick man möjlighet att handla på en matbutik bredvid.

Vi åkte sedan vidare till saltgruvan 3,5 mil öster om Krakow för att vara där i några timmar och kika på det. Vi gick ned för ca 350 trappsteg  och var som längst ungefär 135 meter under marken. Det var väldigt roligt och intressant att mer eller mindre allt som fanns där nere bestod av och var byggt av salt och att det var så djupt under marken. Det var tillåtet att slicka på golv, väggar och tak, vilket många tog sig chansen att göra. Det fanns statyer gjorda av salt, dessa fick man dock inte slicka på. Vi vandrade runt där och kikade på mycket av dem gångar och platser som fanns. Vi gick även till ett kyrkokapell gjord av salt. Det var väldigt coolt att man kan göra så mycket av någonting så enkelt som salt. Efter denna upplevelse och mycket slickande på väggarna så begav vi oss uppåt till jordytan igen.  Vi åkte sedan med bussen till staden och åt middag i en galleria samt gick lite fritt i olika butiker.  Vi begav oss sedan hemåt till fots.

Dagen har varit bra och lärorik, mycket upplevelser och tankeställare. Det är viktigt att uppleva saker som man vanligtvis endast ser på film och bilder, annars tror jag inte att man riktigt inser verkligheten i det.  Det som har varit mindre bra är nog dem långa promenaderna utan några riktiga pauser. Man fick lite ont i både ben och fötter, men för en sådan upplevelse så var det helt klart värt det.