Broskolans Europaresa 2015

Vi fick lite sovmorgon denna morgon eftersom färjan inte angjorde hamn förrän 13:00. Frukosten åt vi gemensamt i båtens cafeteria där Marie hade dukat upp vår mobila frukostbuffé. Eleverna fick röra sig fritt på båten och förgylla tiden med att göra klart uppgifter i resepärmen. Det fanns också möjlighet att shoppa loss i båtens lilla shop.

När båten så äntligen angjorde hamn åkte vi mot Stockholm för att få en guidning i riksdagen. Vi hann med ett snabbt stopp på Max innan vi mötte Magnus Oscarsson, riksdagsledamot för KD. Han guidade oss snabbt och effektivt i riksdagenshuset och vi fick även sitta med i Plenisalen under tiden riksdagen genomförde en voteringsrunda.

Efter besöket i riksdagen fick vi ett kort möte med Max Safir i den Judiska Synagogan i Stockholm. Han är en överlevare från förintelsen och har bl.a. skrivit en bok om sina upplevelser innan, under och efter förintelsen. Denna bok har vi haft som högläsningsbok under hela resan, så eleverna var väl förberedda att möta honom med frågor. Mötet med Max kändes viktigt, eleverna har fått besöka Auschwitz och dessutom genom mötet med Max fått möta en person som upplevt och överlevt händelserna i lägret.

Slutligen sitter vi nu på bussen hem mot Örnsköldsvik och Broskolan och denna resa är på väg att ta slut. Eleverna i åk 8 och åk 9 från Broskolan har fått uppleva ett klassrum förflyttat ut från den ordinarie skolbyggnaden och ut från traditionell kurslitteratur ut till verkligheten. Under 13 dagar har eleverna fått leva läroplanen ute i Europa. Eleverna har inklusive Sverigen fått besöka fem länder och deras huvudstäder, de har fått lära sig om Europa och dess historia med fokus på andra världskriget och förintelsen. Genom denna resa har eleverna tränats socialt, de har rest ca 400 mil i buss, hjälpt till att laga mat, sovit tillsammans på golv i kyrkor och på vandrarhem och de har genomfört studiebesök och andra aktiviteter tillsammans. De har även tränats kommunikativt genom att tvingats tala och lyssna till andra språk än det svenska. Eleverna har också fått större insikt i andra sociala och kulturella sammanhang och miljöer. Även matematiskt har eleverna tränats, t.ex.i och med valutaomvandlingar i 4 länder. Genom alla promenader i alla städer har de även fått fysisk träning.

Vi hoppas och tror att denna resa ska ha satt en positiv prägel på eleverna som de har med sig resten av livet. Vår önskan är att de ska ha fått en stärkt värdegrund och fått en större förståelse för andra människor och deras kulturer. Förhoppningen är ocks att de ska fått vidgade vyer som gör att de vågar sträcka sig ut i världen och våga utmana sina egna gränser.

Vi är tacksamma att fått åka med och vara en del i denna resa .

/David, Marie och Stefan

Idag har vi åkt från farmen där vi sov, strax utanför Warszawa, till Gdansk där vi klev på färjan som tar oss tillbaka till Sverige igen. Det är många som börjar längta hem nu så det känns skönt att snart vara på svensk mark igen.

I morse vaknade vi klockan 06:45. Vi började med att packa ihop våra saker och åt sedan frukost på farmen där vi sov. Det var en bra frukost och det var flera stycken som tyckte att det var den godaste frukosten på hela resan! Sedan packade vi in oss i bussen och påbörjade dagens resa.

Först åkte vi ungefär i en timme för att komma till Warszawa och tittade på ett minnesmonument för judar som hade dött i Warszawas ghetto. Efter det tog vi en liten promenad till slussningsplatsen Umslagsplatz och tittade på ett monument till minne av de 300 000 judar som skickades vidare till Treblinka mellan 1942-1943.

På vägen tillbaks till bussen stannade vi på ett utomhusgym och de som ville testade på de olika träningsredskapen och hade en liten workoutsession tillsammans.Sedan bar det av med bussen igen. Vi har åkt buss nästan hela dagen och resan tog ungefär 7 timmar sammanlagt. Vid lunch stannade vi på Burger King och åt där.

Efter lunchstoppet hann vi bl.a. ha en kort lektion om Polen och jobba i våra pärmar och efter det fick vi se på filmen ”God afton, herr Wallenberg”, som handlar om vad Raoul Wallenberg gjorde för judarna under andra världskriget.

Vi kom fram till Gdansk i god tid, men hamnen där färjan i vanliga fall går ifrån hade tydligen bytt plats och därför fick vi ta hjälp av en taxi för att hitta rätt – vilket gjorde att vår goda tidsmarginal var väldigt välbehövlig eftersom det slutade med att vi precis hann komma ombord på färjan. Väl på färjan fortsatte vi att jobba i pärmarna och sedan köpte vi en sen middag när klockan var ungefär 19:30.

Idag har det varit varmt hela dagen och sol och moln har varvats om vartannat, men eftersom vi har suttit i bussen nästan hela dagen så har vi inte kunnat ta vara på det fina vädret så mycket. Nu ska vi snart sova och imorgon ska vi få en riktig sovmorgon för första gången på hela resan (halleluja!).

God natt från oss! //Anna och Elena

I morse vaknade vi kl 06:30 på vandrarhemmet till ett soligt och varmt Krakow. Sedan fixade vi i ordning oss och plockade med oss våra grejor vi skulle ha med för att sedan gå och äta frukost i vandrarhemmets källare. Nere vid frukosten serverades frallor + pålägg, bulle med vaniljsås och dryck. Efter frukosten gick vi upp från källaren och samlades utanför. Sedan gick vi vidare till bussen för att bege oss mot Auschwitz-Birkenau och efter det mot saltgruvan.

Resan till Auschwitz tog ca 1 h och 20 min. Väl där samlades vi igen för att gå in i en byggnad med guiden för att få ett headset som vi kopplade ihop med en ”radiodosa” för att vi lättare skulle höra vad guiden sa. Vi gick sedan i grupp runt i Auschwitz med guiden som visade runt oss på vissa platser och byggnader.Vi gick bl.a. in i olika ”block” för att se saker som tillhörde alla judar som var offer under lägrets tid och hur det såg ut när judarna sov, åt, gick på toa osv. Bland dem saker som tillhörde judarna fick vi se flera ton med hår och skor, högar med glasögon, resväskor och kläder. Det var intressant att se samtidigt som det var obehagligt. Vi fick även gå in i en gaskammare som fanns kvar. Efter mycket promenerande och upplevelser så gick vi mot bussen för en liten fika paus innan vi åkte 3 km bort till Birkenau. Där parkerade vi bussen och gick mot ingången till lägret.

I Birkenau fick vi se tågrälsen som den långa avlastninsrampen där judarna blev uppdelade samt en tågvagn som man lastat in människorna i.

Vi fick även se resterna av krematorier 2 och 3 som var söndersprängda. Efter det gick vi till en bunker som människorna på förintelselägret hade sovit i under första hälften av 40-talet. Sängarna var inte särskilt breda och trots det skulle det minst få plats 5-6 personer där. När vi var klara på Birkenau for vi och åt på en närliggande restaurang. Där blev vi serverade kycklingschnitzel med potatis + grönsaker. Sedan fick man möjlighet att handla på en matbutik bredvid.

Vi åkte sedan vidare till saltgruvan 3,5 mil öster om Krakow för att vara där i några timmar och kika på det. Vi gick ned för ca 350 trappsteg  och var som längst ungefär 135 meter under marken. Det var väldigt roligt och intressant att mer eller mindre allt som fanns där nere bestod av och var byggt av salt och att det var så djupt under marken. Det var tillåtet att slicka på golv, väggar och tak, vilket många tog sig chansen att göra. Det fanns statyer gjorda av salt, dessa fick man dock inte slicka på. Vi vandrade runt där och kikade på mycket av dem gångar och platser som fanns. Vi gick även till ett kyrkokapell gjord av salt. Det var väldigt coolt att man kan göra så mycket av någonting så enkelt som salt. Efter denna upplevelse och mycket slickande på väggarna så begav vi oss uppåt till jordytan igen.  Vi åkte sedan med bussen till staden och åt middag i en galleria samt gick lite fritt i olika butiker.  Vi begav oss sedan hemåt till fots.

Dagen har varit bra och lärorik, mycket upplevelser och tankeställare. Det är viktigt att uppleva saker som man vanligtvis endast ser på film och bilder, annars tror jag inte att man riktigt inser verkligheten i det.  Det som har varit mindre bra är nog dem långa promenaderna utan några riktiga pauser. Man fick lite ont i både ben och fötter, men för en sådan upplevelse så var det helt klart värt det.

Cecillia & Zanna

Imorse vaknade vi på vårt vandrarhem i Krakow, Polen. Vi åt sedan frukost där innan vi packade klart det sista mot vår avfärd mot Warsawa senare under dagen.

Efter vi var klara med allt gick vi till det kungliga slottet i Krakow. Där berättade våra lärare om slottet, vilka som hade bott där och mer specifikt om den svensk/polska kungen Sigismund under 1500-talet.

Efter det släppte våra lärare oss fria i gallerian Krakowska i centrala Krakow, där vi fritt fick shoppa och äta lunch. Sedan gick vi tillbaka till vandrarhemmet för att packa bussen med våra saker.

Därifrån bar det av till Warsava. Bussresan blev cirka sex och en halv timme med endast en halvtimmes rastpaus vid en mack där vi fikade lite och de som ville fick handla och gå på toa. Under bussresan sjöngs det och vi såg på filmen ”Simon och ekarna”, som är en skilldring av Andra Världskriget ur svenkar och svenska judars perspektiv.

Inatt ska vi sova på ett vandrarhem i hemmiljö tre mil utanför Warsava. När vi väl kom fram, 19:30, så serverades vi middag bestående av soppa till förrätt och kycklingschnitzel med potatis. Det var mycket gott!

Under hela dagen har det varit soligt och varmt, upp emot 28o C.

Krakow är en väldigt fin stad och är omtyckt av både elever och lärare. Det fina vädret var ett plus. Det var kul att få shoppa fritt i gallerian där det fanns många fina butiker. Många tyckte även att det var skönt att få vila i bussen efter många dagar med långa vandringar.

Det som varit mindre bra är att vi fick mindre shoppingtid än väntat och att många har blivit förkylda.

Vi elever har fått tid att bonda och lära känna varandra mer. Vi har lärt os mer om Krakow och slottet. Vi har även utvecklat kunskaper om valuta omvandling.

Efter lite skolarbete är det nu dags för oss att sova. God Natt!

Kaitlyn och Mollie.

Vi vaknade í Hlinsko där vi åt frukost och kastade lite frisbee innan vi skulle åka vidare. Klockan 10 så åkte vi iväg mot Krakow. Bussresan var ganska lång men vi fick se flera filmer till underhållning, slutet av filmen om Fakta om förintelsen, en NO-inriktad film som heter Earth – The power of the planet och sist fick vi se en film som heter Real Steel.

När vi kom in i Polen fick vi stanna på flera bensinstationer för att försöka få tag i en dosa till  bussen för att kunna betala vägskatt.

När vi anlände till Krakow så packade vi upp lite smått. När vi var klara så tog vi oss till Krakows  stadstorg där vi såg Sukinnice (Klädeshallarna) och Mariakyrkan vi fick även en liten genomgång om bl.a. stadens historia och varför ena tornet är längre än det andra på Maria Kyrkan. Vi gick sedan in i Mariakyrkan och tittade hur den såg ut.

McDonalds blev vårt val av mat.  Det var planerat att vi skulle få en rundtur till ett slott, Wavelsslott, men en störtskur ändrade dessa planer. Istället så fick vi gå runt och kolla själva i ca 45 min på vad Sukinnice hade att erbjuda, flera av oss köpte souvenirer. Dagen avslutades med en en-timmes promenad tillbaka där vi åt kvällsmat, skrev i loggboken och sedan gjorde oss redo för natten.