Denna dag vaknade vi kl 08:00 och åt en fantastisk vandrarhemsfrukost kl 09:00. Sedan åkte vi till Auschwitz I, det första koncentrationslägret. Där fick vi en guidning av en svensktalande guide runt i Auschwitz museet. Vi fick se platsen där fångarna hade uppställning, där de straffades och huset där läkarna experimenterade med judarna.

Vi fick även se det område som kallades dödsblocket där judar och andra fångar straffades och avrättades, väl inne på museet fick vi även se stora mängder av sorterade tillhörigheter från judarna och de andra fångarna, bla väskor, skor, avrakat hår, kastruller, glasögon, proteser, barnskor mm.

Efter guidningen på Auschwitz åkte vi vidare till Birkenau, även kallat Auschwitz II eller Auschwitz-Birkenau. Detta var det största, mest fruktade förintelse- och arbetsläger där dog ca en och en halv miljon människor som var till exempel främst judar men även krigsfångar och politiskt oliktänkande.
En stor del av utrotningen av judarna skedde just på Auschwitz-Birkenau, lägret rymde 300 000 personer fördelat på alla baracker men idag finns det bara 20 st av dem kvar. Vi såg även avlastningsrampen, ruiner av gaskamrarna och krematoriet, sovbaracker och toalettbaracker. Det var fruktansvärda levnadsförhållanden i Birkenau. Efter guidningen åt vi lunch som bestod av schnitzel och strips på en restaurang i Oswiecim (Auschwitz).

Vi åkte därefter till Wieliczka utanför Krakow där det finns en stor saltgruva som vi besökte. Den var långt ner i marken och vi fick gå många trappor ner.
Där nere fanns enormt stora salar och bland annat ett kapell. Kapellet var jättevackert med skulpturer av stensaltet som var gjorda av vanliga gruvarbetare. Vi fick se genom vår guide reda på mycket kring omständigheterna kring arbetet i gruvan och gruvans historia.

Klockan 21:00 kom vi fram till Krakow då gick vi en sväng på stan och åt på McDonalds eller KFC. Nu ska vi sova på ett vandrarhem i Krakow. Det positiva denna dag var att vi har lärt oss massor, så mycket att det känns som om vi inte ens kan ta in de känslor och den information vi fått. Lite mindre positivt var att vi fick sen middag som gjorde att många av oss var rätt hungriga när vi väl fick äta.

Imorgon ska vi titta på slottet och gå på stan innan vi tittar på Schindlers fabrik. Men nu är det dags att sova. Godnatt!