Broskolans Europaresa 2013

Välkommen att följa Broskolans Europaresa 2013. Här kommer eleverna i åk 8-9 och lärarna att lägga upp sina daliga bloggar om sin resa genom europa så ofta som det är praktiskt möjligt. Resan startar 19 maj och avslutas 31 maj. Välkommen med i det rullande klassrummet!

Hej alla läsare!

Nu har en ny studieresa kommit till sitt slut och vi är bara så fantastiskt nöjd med allt vi har varit med om. Det känns som en väldigt stor förmån att få åka med eleverna och dela upplevelserna med dem, se dem växa som människor och att få se hur deras ansvarskänsla har ökat på många områden.

Under denna resa har vi besökt fem länders huvudstäder, fyra europeiska länder utöver Sverige, insupa dessa länder och städers atmosfärer, besökt många minnesmonument, sett naturens skiftningar från norr till söder, skillnader i boendeformer i både städer och landsbygd. Eleverna har även fått skapa en kontakt med elever i en tjeckisk skola i staden Hlinsko, denna kontakt hoppas vi kan fortsätta via sociala medier.

Ett fokus för studieresan har även legat på Andra Världskrigets historia, judarnas situation, enskilda individers förmåga att påverka historiens gång. En av huvudpunkterna som antagligen gav det mest minnesvärda intrycket var besöket på Auschwitz-Birkenau,

Vår förhoppning är att eleverna genom denna resa har fått ett minne för livet, att deras vyer har vidgats och att deras kunskaper om Europa har ökats inom samtliga skolans ämnen.

Nu när resan är genomförd ser vi fram emot att få arbeta tillsammans med eleverna tillbaka på skolan igen för att bearbeta både intryck och kunskaper som har blivit förvärvade genom studieresan, resultatet av detta arbete är ni som föräldrar, anhöriga och övriga varmt välkomna att beskåda på skolavslutningskvällen nu på onsdag 2013-06-05.

Tack för denna gång!

Mvh

/Marie & Stefan

”Knack, knack, knack.”

- Åtta minuter kvar tills packningen ska ut till bussen, grabbar!

- Ja, vi är vakna.

Fast det var vi inte alls. Återigen en dag då vi två försover oss. Är det tredje dagen i rad Stefan räddar oss två?

- Ja, vitt bröd hade man kunnat få hemma, suckar David medan han längtar efter det traditionella polska brödet schleb.

Bröd, marmelad, stekt ägg, skinka, ost, te och smaklöst kaffe var dagens frukost. Den var bra. Kanske den bästa hittills, enligt oss. Eller kanske inte. Den vi fick vid hotellet i Auschwitz var minst lika bra. Det vi kan vara säkra på är att personalen på vandrarhemmet i Debe Wielke utanför Warsawa var den bästa vi haft. De var fina och det kändes som att de brydde sig om sina gäster.

07:42. Tolv minuter för sena. Vi skulle ju åka 07:30, sa Marie. Det är inte första gången vi kommer iväg lite för sent. Men vad gör det när stämningen i bussen är på topp?

Ungefär en timme senare befann vi oss vid ett minnesmonument i centrala Warsawa. Monumentet är rest till minne av de judar som levde i Warsawas ghetto under andra världskriget. Det var det största ghettot i Nazi-Tyskland under denna tid, berättade Stefan. Kanske var det detta som gjorde att det uppror som ägde rum där 1943 till viss del lyckades då judarna höll stånd en hel månad. Vad blev då tyskarnas svar på detta uppror? De jämnade ghettot med marken.

Efter Stefans lilla berättelse gick vi till ett annat minnesmonument några hundra meter bort som skulle hette Umslaugplatz, vilket var en lastningsramp/-plats varifrån judarna i Warszawas ghetto transporterades till Treblinkas koncentrationsläger.

Sedan var det festis, kaka och snabbt in i bussen igen. Nu var målet Gdansk.

Efter sex timmars bussresa, stopp på McDonalds och en toapaus på en lokal mack i Polen var vi framme vid färjan i Gdansk.

- Coolt,sa Sebastian.

Bordningen av den 146 meter långa bjässen gick friktionsfritt trots ett par pass som låg kvar i vår buss bagageutrymme. Väl inne på färjan blev det matintag, incheckning på rummen och en lätt utforskning av båtens alla aktiviteter. Och nu sitter vi här. Lagom sjösjuka i ett skepp på väg mot Nynäshamn.

Svensk mark. Det kommer kännas skönt.

Hörs i Szvedska. Over and out.

Adam och Björn.

Idag vaknade vi i den mycket vackra staden Kraków och åt frukost i vandrarhemmets egen restaurang. Frukosten bestod av mackor, te, flingor och mjölk. Restaurangen var ganska liten och låg i källaren på vandrarhemmet. Den hade både väggar och tak av tegelsten.

Efter frukosten gick vi till Krakóws slott.  Det var ett stort och vackert slott, vi gick runt det och sedan tittade vi på en modell av slottet gjord i brons. Den modellen visade både hur slottet såg ut och den var utsmyckad med text på olika språk.
När vi gick därifrån gick en del av gänget till bussen och hämtade saker eller börsen för att vi skulle gå i mindre grupper på stan en stund. Det fanns två alternativ, gå till den gigantiska gallerian Krakowska eller gå i gamla stan. Gamla stan var riktigt vackert med en stor kyrka som hade två torn som var olika höga det fanns en fin basar med många små butiker och hästar med vagnar på torget. Gallerian var modern med mycket affärer, ganska lik Oskars-gallerian hemma i Ö-vik, fast i en mycket större skala.

När vi var klara åkte vi med buss till ett nytt museum som fanns i Oskar Schindlers emaljfabrik. Vi fick en guidning på engelska som handlade om hur det var i Krakow under andra världskriget. Det blev mycket repetition och handlade mycket om judarna. Oskar Schindler nämndes och vi fick gå in i hans gamla kontor. Golvet knakade något förfärligt och det lät som om det skulle gå sönder…
Idag har vi haft strålande väder med värme och solsken i Krakow, nu på kvällen kommer det lite regn men det är fortfarande varmt ute.
Nu sitter vi På ”farmen” ett slags pensionat utanför Warszawa. Vi har nyss ätit en mycket god middag med en grönsakssoppa som förrätt sedan fick vi kycklingschnitzel, potatis, grillade champinjoner, sås och sallad. Nu ska skriva i våra pärmar, jobba med en bilduppgift om Auschwitz samt prata lite om hur morgondagen kommer att bli.
Det är mycket som varit bra idag, Kraków är en trevlig stad att besöka, det var ett intressant besök på museet och vackert väder på dagen. Många börjar även nu tycka att det är mysigt att åka buss längre sträckor. Det som var mindre bra var att det var lite kyligt där vi ska bo.

God natt från Jessica, Oscar och Jonathan N.

Denna dag vaknade vi kl 08:00 och åt en fantastisk vandrarhemsfrukost kl 09:00. Sedan åkte vi till Auschwitz I, det första koncentrationslägret. Där fick vi en guidning av en svensktalande guide runt i Auschwitz museet. Vi fick se platsen där fångarna hade uppställning, där de straffades och huset där läkarna experimenterade med judarna.

Vi fick även se det område som kallades dödsblocket där judar och andra fångar straffades och avrättades, väl inne på museet fick vi även se stora mängder av sorterade tillhörigheter från judarna och de andra fångarna, bla väskor, skor, avrakat hår, kastruller, glasögon, proteser, barnskor mm.

Efter guidningen på Auschwitz åkte vi vidare till Birkenau, även kallat Auschwitz II eller Auschwitz-Birkenau. Detta var det största, mest fruktade förintelse- och arbetsläger där dog ca en och en halv miljon människor som var till exempel främst judar men även krigsfångar och politiskt oliktänkande.
En stor del av utrotningen av judarna skedde just på Auschwitz-Birkenau, lägret rymde 300 000 personer fördelat på alla baracker men idag finns det bara 20 st av dem kvar. Vi såg även avlastningsrampen, ruiner av gaskamrarna och krematoriet, sovbaracker och toalettbaracker. Det var fruktansvärda levnadsförhållanden i Birkenau. Efter guidningen åt vi lunch som bestod av schnitzel och strips på en restaurang i Oswiecim (Auschwitz).

Vi åkte därefter till Wieliczka utanför Krakow där det finns en stor saltgruva som vi besökte. Den var långt ner i marken och vi fick gå många trappor ner.
Där nere fanns enormt stora salar och bland annat ett kapell. Kapellet var jättevackert med skulpturer av stensaltet som var gjorda av vanliga gruvarbetare. Vi fick se genom vår guide reda på mycket kring omständigheterna kring arbetet i gruvan och gruvans historia.

Klockan 21:00 kom vi fram till Krakow då gick vi en sväng på stan och åt på McDonalds eller KFC. Nu ska vi sova på ett vandrarhem i Krakow. Det positiva denna dag var att vi har lärt oss massor, så mycket att det känns som om vi inte ens kan ta in de känslor och den information vi fått. Lite mindre positivt var att vi fick sen middag som gjorde att många av oss var rätt hungriga när vi väl fick äta.

Imorgon ska vi titta på slottet och gå på stan innan vi tittar på Schindlers fabrik. Men nu är det dags att sova. Godnatt!

/Annie, Tea och Sebastian

Vi började dagen med att vakna på Christer och Kickis center i Hlinsko. Rummen på centret var väldigt fräscha och rena. Vid centret fick vi äta frukost kring sjutiden, frukosten var ganska lik den frukosten vi åt i Prag och den var riktigt bra.
Sedan kring åttatiden åkte vi in till Hlinsko för att besöka en gymnasieskola. Där fick vi träffa en klass med elever som vi hade mejlat med sedan innan under vårterminen. Eleverna på den tjeckiska skolan hade några presentationer som de visade om staden och dess traditioner. Vi fick också höra några sånger på tjeckiska, både visor och opera. En av eleverna sjöng låten Yesterday – Beatles. Eleverna visste redan vilka vi var eftersom vår lärare skickat ett klassfoto på vår klass till deras lärare så vi satte igång att prata nästan på en gång. Med eleverna satt vi i grupper om sex stycken med tre svenskar och tre tjecker. Där satt vi och spelade spel med dem och lärde känna varandra lite mer. Spelen var väldigt olika, allt från twister till frågesport.

Vi fick också gå ut på stan och eleverna visade oss runt. Efter det fick vi njuta av en tjeckiskt lunch med både förrätt och varmrätt. Mastsalen var dock inte på skolan utan ungefär 500 meter bort från skolan. Till mat blev det soppa som förrätt och till varmrätt blev det antingen fläsk, surkål och dumplings eller risotto, det fanns även ett vegetariskt alternativ om man så ville. Maten var bra, men det tyckte inte tjeckerna.
Efter det gick vi tillbaka till skolan igen för att spela antingen volleyboll, innebandy eller klättra på en klättervägg. Volleybollen slutade dessvärre inte så lyckat, tjeckerna vann men den bjöd vi på eftersom att vi redan vunnit ishockey-VM. Sedan sade vi hejdå, tackade varandra och begav oss mot Auschwitz.

På bussresan fick vi se den verklighetsbaserade filmen ”Schindlers List” som var en stark och rörande film. Efter filmens slut stannade vi på en mack för att äta lite mat. Vid macken fanns det också ett KFC så man fick välja om man ville äta pannkaka vid bussen eller äta på KFC.
Alla som stannade och åt pannkaka tyckte den var jättegod. Macken låg väldigt nära gränsen till Polen så vi åkte bara några kilometer bort och så vi inne i Polen. Men när vi väl kom i Polen var en fil av motorvägen avstängd för en lastbil hade vält längs vägen i motsatt körriktning.
Nu är vi framme i Auschwitz där vi ska sova på ett vandrarhem i hotellklass som ligger bara några hundra meter från Koncentrationslägret Auschwitz I. Vandrahemmet är ett center för dialog och bön (CDIM) i Oswiecim och grundades för alla som är berörda av vad som hände i nazisternas koncentrations- och förintelseläger Auschwitz-Birkenau. De kan anordna möten, konferenser, boende och mat. Möten med före detta fångar och direktkontakt med historien om andra världskriget är grunden för verksamheten. Intressant men nu ska det sitta fint med en god natts sömn. I morgon blir besök i förintelselägret. God natt.

Hälsningar från
/Jonathan H, Judit och Josef.