Sista bloggdagen för studieresan 2011.
Skolresan har lidit mot sitt slut, resan har varit lång och oerhört lärorik för samtliga medverkande. Det har hänt väldigt mycket på resan, men trots att det har varit trevligt runt om i Europa så tycker vi nog det kommer att vara skönt att komma hem till våra familjer.

Sammanfattningsvis har det varit en hel del tidiga starttider för resorna mellan de olika städerna, men även sovmorgon någon dag nu och då. Under dagarna har studiebesöken och diskussionerna varvats med fritid både på bussen och i städerna. Sista natten för resan tillbringade vi på färjan m/f Scandinavia och sedan bar bussfärden hemåt tillbaka till Örnsköldsvik. Det känns skönt att få komma hem och sova i våra egna sängar igen!

Mats Ingman, vilken man! Aldrig någonsin har vi sett en busschaufför med en sådan entusiasm för sitt yrke och denna studieresa och dessutom en sådan fantastisk förmåga att med säkerhet föra fram den stora bussen på alla trånga gator och vägar runt om i Europa. När vi andra trodde det omöjligt för framfart såg Mats lösningen varenda gång.

Vädret under resan har varit strålande sol och värme under en stor del av resan, med ett undantag för Köpenhamn när det duggade under några timmar. En hel del av oss var inte beredda på det varma vädret och fick verkligen uppleva hur viktigt det är att dricka vatten men även främst att ha rätt kläder på sig. Även de tidiga mornarna hade vackert väder med klara skyar.

Idag började dagen på färjan med en solig sovmorgon fram till klockan 09:00 då vi gjorde frukost och serverade denna till eleverna i en restaurang i aktern på färjan med en härlig utsikt över den blå Östersjön.

Efter detta fick eleverna gå fritt på båten och vänta in ankomsten till Nynäshamn. Populärt för eleverna på färjan var att handla godis på ”Tax-Free” men även parfym.

Efter att vi klivit av färjan och att vi packat bussen satte färden av hemåt. Ett kort stopp gjordes på IKEA vid Kungens Kurva där vi åt lunch sen åkte vidare. En erfaranhet vi fått under resan är att det kan vara svårt att beräkna restiden mellan olika platser i Europa. Trots GPS och Viamichelin kan det bli fel. I Sverige trodde vi att vi skulle klara oss utan avbrott under resan, men så blev inte fallet. Även genom Sverige fick ett stort vägbygge påverkan på vår restid. Vi var framme i Örnsköldsvik runt klockan 23:30 där vi äntligen fick träffa våra nära och kära igen.

Eleverna har under denna resa fått möjligheter till fritid på olika ställen runt om i Europa, tex i Hlinsko, Prag, Krakow mm. Under dessa tillfällen har eleverna fått göra allt från att spela fotboll eller att lyssna på musik till att gå på staden och handla kläder eller souvenirer.

Under denna resa har vi haft förmånen att bedriva traditionell undervisning och blanda detta med verklighetsanknutna studiebesök. Genomgångarna har varit på varierande tider, allt från tidig morgon (6:50) till sena kvällar (22:30), vardag som helg. Genomgångarna har skett både i bussen under färd mellan olika städer och har även skett på vandrarhem eller direkt på plats runt om vid olika slott, eller minnesmonument mm. På bussen har även Power-Point presentationer visats på bussens TV-monitorer för visuellt tydliggöra för eleverna kring bland annat EU. Eleverna har uppträtt väldigt duktigt och verkligen försökt ta till sig så mycket som bara gått av både genomgångar och studiebesök. Både eleverna och vi lärare har under resan lärt oss väldigt mycket om europeisk kultur, historia, religion och samhällskunskap. Utöver detta har vi även haft bilduppgifter och matematikuppgifter

I början av resan fick vi avnjuta Yvonne Mattebos härliga matlagning som vi kunde värma upp på vår murikka, men allt för tidigt tog den maten slut. Både i Tjeckien och Polen har vi fått smaka på traditionella och hemlagad mat från familjer, restauranger. Det känns bra att eleverna men även vi själva har fått ta del av olika gastronomiska kulturer runt om i Europa. Därtill räknar vi även skolmaten i Tjeckien som vi fick vid ett studiebesök vid en skola i Hlinsko. Oavsett om maten har upplevts som supergod eller bara måttligt tilltalande för oss så medför det alltid ett inlärningstillfälle och en möjlighet för eleverna att prata gemensamt och reflektera över det de fått ta del av.

Skolresan har varit en succé, inte bara för alla medverkande utan även för kommande resor som kommer att genomföras. Under denna resa har vi återkommande antecknat allt möjligt som kan komma att vara till nytta i framtiden.

Med Vänliga Hälsningar tills nästa gång!