Vi började dagen med att få en ej uppskattad väckning runt halv sju på morgonen. En och en halv timme senare, alltså runt åtta satte vi oss i bussen och fortsatte vår resa. Vi åkte ifrån Hlinsko i  Tjeckien och skulle till Auschwitz i Polen. Idag skulle vi besöka förintelse- och koncentrationslägret Auschwitz/Birkenau. På vägen stannade vi och åt hamburgare, sen såg vi även filmen Schindlers List på bussen.

Vi kom fram kvart över två och vår rundvandring skulle börja klockan tre så vi kom i tid.

Vår tolk var svensktalande, vilken förde oss in i Auschwitz I. Auschwitz var nämligen uppdelad i tre olika delar. Vi fick se Auschwitz I och Auschwitz II vilket också kallas Birkenau.

Väl där inne fick vi hörlurar för att vi skulle höra tolken bra och han kunde verkligen sin sak. Hade man en fråga hade han redan besvarat den innan man hann ställa den.

Vad vi fick se och hur det var där inne är svårt att beskriva. Det är inte lätt att beskriva de tankar och känslor man fick där inne. Det var brutalt, hemskt, chockerade och vidrigt! Man visste inte om man blev arg eller om man bara blev ledsen. Att få se och höra hur de fick leva och under vilka omständigheter, var hemskt.

Vi fick se det mesta, sovplatserna, gaskamrarna, toaletterna och alla byggnader utifrån. Att veta att man gått i samma trappsteg som de utsatta människorna och de tyska soldaterna var en knepig känsla. Kollade man på trappstegen kunde man se att de var helt nedtrampade och inbuktade. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara vad vi såg idag, eller vad vi fick höra, så mitt tips är att åka dit själv.

Efter rundvandringen på Auschwitz I, som tog ungefär 2 timmar, fick vi en bensträckare på ca femton minuter och sen satte vi oss i bussen för att se Auschwitz II, Birkenau. Det var ganska nära så det tog bara 5 minuter. Birkenau var 20 gånger så stort som Auschwitz I till ytan, men det fanns inte lika mycket att kolla på eftersom när tyskarna insåg att de förlorat kriget så försökte de bränna ner och spränga så mycket som möjligt för att försöka dölja sina brott. Vi såg resterna av de sprängda gaskammare som fanns i Birkenau. Vi besökte Birkenau i ungefär en timme och efter det åkte vi in till staden Auschwitz för att äta middag på en fin restaurang. Även fast dagen varit lite påfrestande så slutade den bra.

Direkt efter åkte vi i en dryg timme till Krakow där vi spenderar natten på ett vandrarhem.

Under hela dagen har vi haft strålande sol, inte så jätte varmt dock. Dagarna innan har vi haft runt 30 grader i skuggan men idag var det betydligt kallare. Kanske ”bara” ca 18 grader i skuggan. Detta väder höll i sig hela dagen också.

Det som har varit bra idag måste nog varit att få en helt ny bild och förståelse utav det hemska som hände. Det var helt annorlunda att se än att bara läsa om det i böcker.

Vi hade höga förväntningar på koncentrations- och förintelselägren, det var ”jättehäftigt” att få se det. Ett måste för alla här i livet!

En utav många grejer som vi lärt oss idag är att när det regnar i Birkenau, så kan det hända att ben bitar och tänder kommer upp ur jorden på vissa delar av lägret. Vi har även fått höra att åkrarna blev gödslade med aska från krematorierna. Så när man tar prover i jorden kan man få resultat av organiska ämnen.

Dagen har varit riktigt bra och lärorik. Vi är alla mycket tacksamma för denna resa, godnatt!