Broskolans Europaresa 2011

Välkommen att följa Broskolans Europaresa 2011. Här lägger vi upp elevernas dagliga bloggar så ofta vi har möjlighet. Välkommen!

Sista bloggdagen för studieresan 2011.
Skolresan har lidit mot sitt slut, resan har varit lång och oerhört lärorik för samtliga medverkande. Det har hänt väldigt mycket på resan, men trots att det har varit trevligt runt om i Europa så tycker vi nog det kommer att vara skönt att komma hem till våra familjer.

Sammanfattningsvis har det varit en hel del tidiga starttider för resorna mellan de olika städerna, men även sovmorgon någon dag nu och då. Under dagarna har studiebesöken och diskussionerna varvats med fritid både på bussen och i städerna. Sista natten för resan tillbringade vi på färjan m/f Scandinavia och sedan bar bussfärden hemåt tillbaka till Örnsköldsvik. Det känns skönt att få komma hem och sova i våra egna sängar igen!

Mats Ingman, vilken man! Aldrig någonsin har vi sett en busschaufför med en sådan entusiasm för sitt yrke och denna studieresa och dessutom en sådan fantastisk förmåga att med säkerhet föra fram den stora bussen på alla trånga gator och vägar runt om i Europa. När vi andra trodde det omöjligt för framfart såg Mats lösningen varenda gång.

Vädret under resan har varit strålande sol och värme under en stor del av resan, med ett undantag för Köpenhamn när det duggade under några timmar. En hel del av oss var inte beredda på det varma vädret och fick verkligen uppleva hur viktigt det är att dricka vatten men även främst att ha rätt kläder på sig. Även de tidiga mornarna hade vackert väder med klara skyar.

Idag började dagen på färjan med en solig sovmorgon fram till klockan 09:00 då vi gjorde frukost och serverade denna till eleverna i en restaurang i aktern på färjan med en härlig utsikt över den blå Östersjön.

Efter detta fick eleverna gå fritt på båten och vänta in ankomsten till Nynäshamn. Populärt för eleverna på färjan var att handla godis på ”Tax-Free” men även parfym.

Efter att vi klivit av färjan och att vi packat bussen satte färden av hemåt. Ett kort stopp gjordes på IKEA vid Kungens Kurva där vi åt lunch sen åkte vidare. En erfaranhet vi fått under resan är att det kan vara svårt att beräkna restiden mellan olika platser i Europa. Trots GPS och Viamichelin kan det bli fel. I Sverige trodde vi att vi skulle klara oss utan avbrott under resan, men så blev inte fallet. Även genom Sverige fick ett stort vägbygge påverkan på vår restid. Vi var framme i Örnsköldsvik runt klockan 23:30 där vi äntligen fick träffa våra nära och kära igen.

Eleverna har under denna resa fått möjligheter till fritid på olika ställen runt om i Europa, tex i Hlinsko, Prag, Krakow mm. Under dessa tillfällen har eleverna fått göra allt från att spela fotboll eller att lyssna på musik till att gå på staden och handla kläder eller souvenirer.

Under denna resa har vi haft förmånen att bedriva traditionell undervisning och blanda detta med verklighetsanknutna studiebesök. Genomgångarna har varit på varierande tider, allt från tidig morgon (6:50) till sena kvällar (22:30), vardag som helg. Genomgångarna har skett både i bussen under färd mellan olika städer och har även skett på vandrarhem eller direkt på plats runt om vid olika slott, eller minnesmonument mm. På bussen har även Power-Point presentationer visats på bussens TV-monitorer för visuellt tydliggöra för eleverna kring bland annat EU. Eleverna har uppträtt väldigt duktigt och verkligen försökt ta till sig så mycket som bara gått av både genomgångar och studiebesök. Både eleverna och vi lärare har under resan lärt oss väldigt mycket om europeisk kultur, historia, religion och samhällskunskap. Utöver detta har vi även haft bilduppgifter och matematikuppgifter

I början av resan fick vi avnjuta Yvonne Mattebos härliga matlagning som vi kunde värma upp på vår murikka, men allt för tidigt tog den maten slut. Både i Tjeckien och Polen har vi fått smaka på traditionella och hemlagad mat från familjer, restauranger. Det känns bra att eleverna men även vi själva har fått ta del av olika gastronomiska kulturer runt om i Europa. Därtill räknar vi även skolmaten i Tjeckien som vi fick vid ett studiebesök vid en skola i Hlinsko. Oavsett om maten har upplevts som supergod eller bara måttligt tilltalande för oss så medför det alltid ett inlärningstillfälle och en möjlighet för eleverna att prata gemensamt och reflektera över det de fått ta del av.

Skolresan har varit en succé, inte bara för alla medverkande utan även för kommande resor som kommer att genomföras. Under denna resa har vi återkommande antecknat allt möjligt som kan komma att vara till nytta i framtiden.

Med Vänliga Hälsningar tills nästa gång!
/Stefan, Marie & David.

Idag började resan hemåt. Vi blev väckta klockan 06:30 på farmen där vi bodde. Vi packade och åt frukost sen bar det iväg.

Denna dag skulle vi stanna vid ett minnesmonument i Warszawa och Stefan berättade historien kring händelsen i bussen på väg till monumentet. Monumentet är till minne över upproret i Warszawas getto mellan 19 april och 16 maj 1943, vilket var Warszawagettots judiska motståndsrörelses väpnade uppror mot nazisterna. Warszawas getto var det största judiska getto som upprättades av Nazityskland. Som mest bodde runt en halv miljon judar innanför dess murar och här dog tiotusentals personer av svält och sjukdomar och omkring 350 000 deporterades tillkoncentrationsläger, framförallt Treblinka, där de avrättades.

Tyvärr kunde vi inte stanna vid denna plats eftersom en annan person planerat besöka monumentet denna dag också, nämligen Amerikas president Barack Obama. Det var poliser överallt och området var avstängt vilket gjorde att det inte gick att hitta en parkeringsplats för vår buss i närheten. Istället åkte vi förbi monumentet två gånger så vi kunde se det och knäppa lite bilder.

Därefter fortsatte vi till färjan.  Efter vi hade åkt en bit stannade vi vid en mack och åt hamburgare eller korv med mos. När vi var klara där fortsatte vi resan.  Det var en lång resa genom Polen och vägarna var mycket dåliga, vilket gjorde att vi inte kunde hålla så hög fart som vi önskade. Dessutom var det flera vägbyggen och två trafikolyckor längs vägen som gjorde att resan tog lång tid. Som väl var så startade vi i god tid för att hinna.

Det var inte så lätt att hitta hamnen där färjan var men efter mycket sökande hittade vi färjan.  Vi klev av bussen och gick ombord medans Mats körde in bussen. På färjan delade vi upp rummen och efter allt var inplockat hade vi en samling. Sedan fick vi fritid så att vi kunde köpa mat och shoppa lite i tax-free affärerna. Klockan 23 var det dags att vara i våra hytter och så småningom sova.

Vädret var mulet men ändå varmt i luften. Temperaturen var omkring 20 grader. På kvällen blev det svalare men solen kom fram då och då.

Alla hade sett fram emot färjan så det var roligt att komma ombord.  Det som var lite mindre roligt var att hela bussresan genom Polen bestod av sju timmar. Sedan skulle alla nog ha uppskattat att fått gå ut och titta på minnesmonumentet.

Det verkar nog som om vi alla har lärt oss att planera bra så att man inte kommer sent.
/Elinn och Ester N

Idag så har vi varit i Krakow och där var vi vid Wawel slottet. Stefan och Marie berättade om Gustav Vasas söner och Sigismund som var sonson till Gustav Vasa. Sigismund  var kung i både Polen och Sverige men han bodde i Polen. Det var även Sigismund som gjorde Warsawa till huvudstad, eftersom han ville komma närmare Stockholm.

Sedan gick vi vidare till gamla stan och tittade på rådhustornet som förut varit en tortyrkammare och ett fängelse. Där fanns också en katolsk kyrka som hette St. Maria kyrkan.

Vi fick sedan gå runt i grupper i stan i c:a 1 h och 30 min, där fick man shoppa och äta mat. Vi fick äta lunch inne i stadens centrum, många av oss åt på McDonalds och KFC (Kentucky Fried Chicken).

Efter det skulle vi samlas kl. 11:45 vid en kyrka. Kyrkan har två torn, vilka har olika höjd – för en kvinnas skull tävlade enligt traditionen två förälskade bröder om att bygga det högsta tornet. Till slut mördade den ene brodern den andre. Varje timme blåser en trumpetare en truddelutt. Se länken http://www.youtube.com/watch?v=ukTBBjirBvc&NR=1&feature=fvwp

Vi gick sedan in och tittade i den kyrkan.

Sen åkte vi vidare till Warszawa. På väg ut ur Warszawa stannade vi till utnaför Oscar Schindlers fabrik, den som är känd från filmen Schinlders List. Resan fortsatte sedan i c:a 7h, mot slutet av färden stannade vi vid en mack där vi fick handla litet dricka.

När vi kom fram till Warszawa skulle vi bo på ett speciellt vandrarhem som kallas för Farmen. Där blev vi bjudna på polskt hemlagad middag. Till förrätt fick vi pastasoppa och som huvudrätt fick vi kycklingschnitzel med ris och svampsås. Många tyckte att maten smakade underbart.

Vädret under dagen har varit ganska okej, det har inte varit för varmt eller för kallt. Det har varit ganska lugnt, vi har inte behövt stressa så mycket.

Krakow tycker vi var en vacker stad. Det har varit en ganska lång bussresa och vi hann inte gå på stan så mycket som vi ville. Idag har vi fått lära oss lite grann om slottet som ligger i Polen.

Vi har också fått lära oss om hur mycket en zloty är värd i svenska kronor. Vi har också lärt oss att vägarna i Polen är väldigt dåliga.

/Naomi och Daniel O.

Vi började dagen med att få en ej uppskattad väckning runt halv sju på morgonen. En och en halv timme senare, alltså runt åtta satte vi oss i bussen och fortsatte vår resa. Vi åkte ifrån Hlinsko i  Tjeckien och skulle till Auschwitz i Polen. Idag skulle vi besöka förintelse- och koncentrationslägret Auschwitz/Birkenau. På vägen stannade vi och åt hamburgare, sen såg vi även filmen Schindlers List på bussen.

Vi kom fram kvart över två och vår rundvandring skulle börja klockan tre så vi kom i tid.

Vår tolk var svensktalande, vilken förde oss in i Auschwitz I. Auschwitz var nämligen uppdelad i tre olika delar. Vi fick se Auschwitz I och Auschwitz II vilket också kallas Birkenau.

Väl där inne fick vi hörlurar för att vi skulle höra tolken bra och han kunde verkligen sin sak. Hade man en fråga hade han redan besvarat den innan man hann ställa den.

Vad vi fick se och hur det var där inne är svårt att beskriva. Det är inte lätt att beskriva de tankar och känslor man fick där inne. Det var brutalt, hemskt, chockerade och vidrigt! Man visste inte om man blev arg eller om man bara blev ledsen. Att få se och höra hur de fick leva och under vilka omständigheter, var hemskt.

Vi fick se det mesta, sovplatserna, gaskamrarna, toaletterna och alla byggnader utifrån. Att veta att man gått i samma trappsteg som de utsatta människorna och de tyska soldaterna var en knepig känsla. Kollade man på trappstegen kunde man se att de var helt nedtrampade och inbuktade. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara vad vi såg idag, eller vad vi fick höra, så mitt tips är att åka dit själv.

Efter rundvandringen på Auschwitz I, som tog ungefär 2 timmar, fick vi en bensträckare på ca femton minuter och sen satte vi oss i bussen för att se Auschwitz II, Birkenau. Det var ganska nära så det tog bara 5 minuter. Birkenau var 20 gånger så stort som Auschwitz I till ytan, men det fanns inte lika mycket att kolla på eftersom när tyskarna insåg att de förlorat kriget så försökte de bränna ner och spränga så mycket som möjligt för att försöka dölja sina brott. Vi såg resterna av de sprängda gaskammare som fanns i Birkenau. Vi besökte Birkenau i ungefär en timme och efter det åkte vi in till staden Auschwitz för att äta middag på en fin restaurang. Även fast dagen varit lite påfrestande så slutade den bra.

Direkt efter åkte vi i en dryg timme till Krakow där vi spenderar natten på ett vandrarhem.

Under hela dagen har vi haft strålande sol, inte så jätte varmt dock. Dagarna innan har vi haft runt 30 grader i skuggan men idag var det betydligt kallare. Kanske ”bara” ca 18 grader i skuggan. Detta väder höll i sig hela dagen också.

Det som har varit bra idag måste nog varit att få en helt ny bild och förståelse utav det hemska som hände. Det var helt annorlunda att se än att bara läsa om det i böcker.

Vi hade höga förväntningar på koncentrations- och förintelselägren, det var ”jättehäftigt” att få se det. Ett måste för alla här i livet!

En utav många grejer som vi lärt oss idag är att när det regnar i Birkenau, så kan det hända att ben bitar och tänder kommer upp ur jorden på vissa delar av lägret. Vi har även fått höra att åkrarna blev gödslade med aska från krematorierna. Så när man tar prover i jorden kan man få resultat av organiska ämnen.

Dagen har varit riktigt bra och lärorik. Vi är alla mycket tacksamma för denna resa, godnatt!
/Viktoria, Simon & Amanda

Vädret idag har varit väldigt varmt redan från ganska tidig morgon. Solen har varit framme mest hela dagen och temperaturen har varit hög. Framåt kvällen småregnade det en liten stund, men inte så hemskt mycket.

Vår dag började med att vi fick gå upp klockan 6:30 sedan klockan 7:30 åt vi frukost. Sedan bar det iväg för dagens aktiviteter som kan sammanfattas såhär.

Barnhemmet:
Idag har vi fått träffa många små söta barn som bor på ett barnhem i Veská. Vi kom fram dit vid klockan halv 11 ungefär. Där fick vi träffa en kvinna som jobbade där, hon berättade lite om barnen och barnhemmet, hon berättade om vilka olika situationer och bakgrunder som ligger bakom hur barnen har hamnat på barnhemmet. Efter att hon hade pratat klart fick vi dela in oss i två grupper och sedan följa med två stycken som arbetade där.

Vi fick se en massa rum som de hade där, vi fick även träffa på alla dem söta barnen efter att hon hade visat runt oss. Vi tyckte att det var väldigt roligt att besöka barnhemmet för då fick vi träffa dem och leka med dem.

Gallerian i Pardubice.
Vi lämnade barnhemmet vid klockan 12 ungefär och for till köpcentret där vi fick gå och äta lunch. Efter detta gick vi fritt till klockan 14:30 i staden Pardubice i en stor galleria som heter Airpalace. Den gallerian hade affärer på 3 våningar, vi tyckte gallerian hade mycket att erbjuda för besökarna.

Utomhusmuseumet:
På utomhusmuseumet fick vi gå runt och kolla på hur dom levde för i tiden. Vi fick även se getter som gick lösa. Vi gick runt en slinga där det fanns en massa olika hus att se på. Husen var från olika tidsperioder i Tjeckiens historia och hade fyllt olika funktioner. Tex fick vi se på lador, bostäder och vattenkvarnar. När vi gick runt så hade vi ett häfte med oss där det stod texter kring de olika husen, texterna var på engelska. Vi tyckte getterna var roliga på utomhusmuseumet och det var roligt att se alla gamla saker som fanns i husen och på gångstigarna som gick runt i området..

Klockan 17 stängde museet och vi satte oss på bussen för att åka hemåt tillbaka till Centret. Innan vi åkte till Centret gjorde vi en avstickare till Lidl där vi fick handla. När vi kom till Centret fick vi middag direkt och därefter fick vi fritid fram till klockan 21:30. Det sista vi gjorde innan läggdags var att kolla på en film om förintelsen och sedan åt vi kvällsfika.

Idag har vi lärt oss hur staden Pardubice och köpcentret där ser ut, vi har även lärt oss hur man använder en systemkamera. Mest viktigt som vi lärt oss är att barn lätt kan hamna i livssituationer som de själva inte rår för, därför måste man tänka på att hjälpa dem som har det jobbigt.

I det stora hela tycker vi att dagen har varit intressant men på olika sätt.