Vi vaknade på vandrarhemmet  i Tyskland och vädret såg bra ut redan på morgonen. Efter att vi packat ihop våra saker och ätit frukost hoppade vi på bussen och begav oss in mot Berlins kärna.

Efter en kort bussfärd kom vi till en stor minnesplats tillägnat judarna under förintelsen. Den bestod av rektangulära stenblock i olika höjder. Vi vandrade runt i den stora stenlabyrinten ett tag, tills det var dags att bege oss mot Brandenburger Tor.

Där stannade vi för att göra en bilduppgift. Solen sken och det var riktigt varmt ute. När vi var klara började vi gå mot Checkpoint Charlie. En gränsstation som finns kvar sen kalla krigets tid.

Där kollade vi på stora väggar med fakta om Berlinmuren som stod uppstaplade längs gatan. Det var också utmärkt var Berlinmuren hade stått och det gick även att köpa bitar av muren i olika affärer. Vi gick vidare och kollade på ställen där muren fortfarande stod kvar.

Efter en stunds promenad  kom vi till en  Subway-restaurang på Potsdam Platz där vi åt lunch. Solbrända och mätta, begav vi oss mot bussen igen. Nu var det dags att bege oss mot Danmark!

Resan mot färjan i Rostock tog längre tid än vad vi trott pga  2 timmars bilkö, om inte mer samt att vi var tvungna att ta en omväg för att komma runt olycksplatsen. Det hade förmodligen varit en trafikolycka. Vi försökte underhålla oss med att kolla på grannarna i bilarna bredvid, film, sång, lapplekar, läsa roliga historier samt kolla på naturen utanför bussen. Den tyska tallskogen såg inte imponerande ut, krokig och tunn. Tillslut tog vi oss fram till båten som nu var ombokad till klockan 21.00 på grund av  förseningen. Den här gången behövde vi bara åka båt i 2 timmar.

Vi kollade i parfymbutiker, åt mat, spelade spel och flög iväg i vinden på däck. Det var stora vågor och båten kastades hit och dit, det var till och med svårt att stå ordentligt inne på båten. När vi var framme i Danmark åkte vi vidare till vandrarhemmet. Äntligen kunde man dricka vattnet i kranen men å andra sidan kunde folk förstå vad vi sa. Vi packade i alla fall upp våra sovsäckar och somnade!

Skrivet av: Albin, Josefine och Rebecka.