Broskolans Europaresa 2007

Här kan du följa elevernas Europaresa i april 2007.

ImageI dag klev vi upp 06.30, och satte oss i bussen på väg till Berlin. Men bara någon timme utanför Prag så gick skarven till ljuddämparen av så den släpade i marken. Som tur var så hade vi våran fantastiska busschaufför som gick bak i bagaget och hämtade sin blåa overall och kröp in under bilen. Jag tyckte inte att han skulle få lorta ner sig ensam så jag kröp under och hjälpte honom, så vi kom iväg fortare. När vi väl hade spänt upp ljuddämparen, efter en halvtimme ungefär, bar det av mot närmsta verkstad. Efter någon kilometer så flög dörren upp och det visade sig att en tryckluftsslang hade spruckit. Då offrade sig Edvin att hålla fast dörren så vi kunde ta oss till verkstaden. Det var någon längst bak i bussen som sa ”i den här takten så har vi tur om vi tar oss till Sverige”.

Vid Brandenburger tor

Efter någon mil kom vi till en verkstad som tog sig an problemen på en gång. Om vi hade varit en tjeckisk skolklass som hade samma problem i Sverige skulle de förmodligen säga ”kom tillbaka om någon vecka när vi har tid”. Vi är tacksamma för deras vilja att hjälpa oss på en gång. Tillbaka till våra problem, på verkstaden var de jättetrevliga, vi fick dricka och kaffe medan vi väntade. Efter två timmar kom bussen rullande från verkstaden och alla jublade. Vi hade nu missat mycket tid men som av ett under berättade en anställd på verkstaden om en väg som skulle spara oss ett par timmar.

När vi kom till Berlin parkerade vi bussen vid ett minnesmonument över judarnas förintelse. Det var en massa stenblock som låg utspridda. Därefter gick vi till Brandenburger tor. Där finns ett minnesmonument över Berlinmuren. Vi tog kort när vi stod framför den stora triumfbågen. Eftersom vi hade lite bråttom, skyndade vi oss till bussen. På vägen skulle vi ta kort framför judarnas minnesmonument. En massa bilder blev förstörda för att jag testade min nya kepa.

På vägen ut från Berlin kollade vi på Check Point Charlie. Det är en vaktstation som fanns under kalla kriget. Efter det så for vi till Rostock där vi skulle ta färjan över till Danmark. Vi hann precis i tid till färjan. Vi åt middagen på färjan för att vi inte hann äta den innan Vi köpte även lite godis i butiken på färjan innan vi klev av. Efter färjan hade vi ungefär en timmes bilfärd till vandrarhemmet där vi skulle bo.

/Benny & Johannes

Efter en natt med ändrade färdriktningar hittade vi ett vandrarhem att bo på i Danmark. Det var beräknat att vi skulle vakna klockan 07:00 men det blev en ändring på 1 timme, resultatet blev klockan 08:00. Många hade hunnit kliva upp redan klockan 07:00 men vi fick ungefär sju timmars sömn.

Tivoli
På Tivoli

Klockan 09:00 var vi på väg mot Köpenhamn (Danmarks huvudstad). Väl där kunde vi välja att gå på tivoli eller på stan. För vår del blev det Ströget (Debora och Robin). Alla som hade valt att gå längs Ströget fick en dag full av shopping. Vi var i Köpenhamn från ca 11.00 till 16:00. Då hade vi tid att göra vad vi ville. Vi hade kul och bra gemenskap.

När klockan närmade sig 16.00 gick vi mot tivolit, där det var bestämt att vi skulle träffas.

Enligt dem som hade varit på tivolit hade det varit lite av en besvikelse. ”Det fanns mer matställen än attraktioner” sa Josef. Han var inte den enda som tyckte så.

Ännu en gång packade vi in oss i bussen och styrde mot Södertälje, där vi skulle sova. Bussresan tog ca 8 timmar, vi var framme ungefär 23:30.

Öresundsbron

Dagen har varit bra och mycket avslappnad. Vi fick också mycket fritid och det kändes skönt. Förutom regnet som kom i flera omgångar så skulle vi kunna säga att det var en perfekt dag.

När vi vaknade i Danmark var det 15 grader och på kvällen i Sverige var det ca 8 grader. Det var också ett växlande väder idag, ibland soligt, ibland stört regn och ibland mulet.

Vi har lärt oss något för livet, som alltid kommer att finnas kvar. Det är en stor förmån att just vi fått varit med på denna resa och vi är tacksamma för det. Vi vill också tacka alla dem som gjort resan möjlig.

OBS!
Det var härligt att komma till Sverige igen! :-)

Hälsningar Debora och Robin

Klockan var ungefär 9:00 när vi klev upp. Det var varmt ca 16 grader. Målet för dagen var att gå i tjeckisk skog och äta tjeckisk mat. I mulet väder for vi iväg mot skogen. Kicki och Christer som oftast är våra guider eftersom ingen i Tjecken kan prata engelska eller svenska var med oss. Efter en härlig busstur med våran fantastiska busschaffis Mats Ingman var vi framme. Vi hoppade ut ur bussen och satte full fart upp i skogen. Vi hade en svag länk i våran grupp när Imagedet gällde att springa uppåt, hans namn är Kim Dalberg (Kicki och Christers 5 årige son). Han kämpade på bra men till slut fick Filip bära honom upp en bit för att hålla tempot. Bra insats Filip.
När vi kom upp tittade vi på jätte häftiga och stora stenblock. David och Ulrika var rädd om oss, så vi fick bara klättra upp på en sten. Vi gjorde en bilduppgift, den gick ut på att rita av stenarna. Jag som inte är så bra på att rita fick det kämpigt. Som jag skrev tidigare fick vi bara klättra upp på en sten, men jag var lite busig och klättrade upp på två.
När vi kom när igen begav vi oss till en restaurang som låg intill en konstgjord sjö. Tjeckien har inga naturliga sjöar.
sjvandring.jpgEtt väldigt vackert ställe med god mat. Vi gick runt sjön efter att vi ätigt klart. Medan vi gick runt skulle vi plocka några tjeckiska blommor, som vi skulle rita av senare. Jag hittade ingen blomma som inte såg svensk ut, förutom en som en tjeckisk familj hade i sin rabatt.
Klockan slog nästa två och det var dags att åka hem. Fritid var det som väntade. Jag och nästan alla andra gav oss i väg för att bada på Hlinskos badhus. Med hög förväntan klev vi ut ur den varma duschen in i badet. Förväntan försvann och skräcken tog över. Det kalla vattnet och den sura badvakten gjorde stället till en mardröm. Kanske inte mardröm men nästan.
kokamat.jpgEfter en timme i duschen så badade vi lite sen gick vi tillbaka. På lördagar i Tjeckien stänger man allting klockan 11:00 så vi fick lov att köpa och laga egen mat. Jag åt wok, några andra åt nudlar och resten åt pizza. Klockan 22:00 var vi klar med våra skol uppgifter för dagen och det var dags att sova. Jag hoppas ni varit roade när ni läst detta brev från mig (Edvin Näslund).
En sista hälsning, läs gärna psalm 23 och joh 3:16.

ImageIdag lämnade vi Hlinsko och fortsatte vidare till Prag. Vi fick gå upp tidigt för att hinna packa och städa ur klassrummen där vi sovit. Till frukost fick vi som vanligt mackor, flingor och mjölk. Det småduggade när vi packade in oss i bussen för att åka 2 ½ timme till Prag.
När vi kom fram till vårt hotell hade vi bara tid att slänga in väskorna innan vi tog tunnelbanan in till stan. Där åt vi lunch på KFC (Kentucky fried chicken.) BLÄ!
Sedan besökte vi slottet och gick runt där i någon timme. Det var jättefin utsikt därifrån, man såg nästan hela Prag. Vi gick över Karlsbron också, där fanns en massa karikatyrmålare som man kunde titta på. De var jätteduktiga.
Vi hade karta men kunde ändå inte hitta tillbaka till platsen där vi kommit upp från tunnelbanan så efter att ha irrat omkring ett tag fick vi fråga efter vägen. Lärarna släppte iväg oss själva så att vi kunde shoppa och titta lite på stan. Yippi!
ImageTyvärr fanns det inte så många roliga butiker, mest svindyra, men det var kul ändå. Vi åkte tillbaka tillhotellet för att byta om, vi fick bara en halvtimme på oss att göra oss i ordning inför operan. Lite tid för oss tjejer. På operan såg vi Carmen. Själva lokalen var jättefin och nästan alla besökare var uppklädda. Man förstod inte så mycket av vad de sjöng, det var textat på tjeckiska. Så på det sättet var det lite tråkigt. Men man förstod ändå handlingen och det var kul att kolla på den. Vi tyckte att det var intressant men vissa sov *host* Johannes.
Efteråt tog vi tunnelbana till hotellet, där vi fick kvällsfika innan vi gick och lade oss.

Kramar Elin och Anna-Sara

P.S. Hotellet hade sköna kuddar. D.S.

vimpel_rektor.jpgVi blev väckta kl. 0700, men de flesta klev inte upp förrän 07.30. Vi åt frukost 08.00, sen gjorde vi oss i ordning för att gå till den tjeckiska skolan vi skulle besöka.
Kicki kom kl. 08.30, hon skulle visa oss vägen och vara våran tolk. Vi gick mot skolan som ligger ovanför badhuset i Hlinsko.
När vi kom till skolan träffade vi den tjeckiska skolans rektor. Vi pratade lite med henne och sen överlämnade vi en liten vimpel med Ö-viks vapensköld på, till dem. Av dem fick vi en tavla och en mugg, där det står Hlinsko.
filip_fotboll.jpgVi gick sen runt i skolan tillsammans med rektorn och de elever som vi mailat med innan vi åkte. Efter att vi gått och tittat på skolan, skulle vi gå till deras gympasal och ha några tävlingar. I tävlingarna var man tre eller fyra personer.
Tävlingarna var basket, dribbla innebandyboll med klubba genom en bana, dribbla en fotboll genom en bana, kasta ringar i en låda och sist, kasta en tung boll så långt som möjligt.
I basket var det jämnt. Vi började och fick i 3 bollar. När det var deras tur fick de i 2 på första, så det var ganska spännande. De lyckades inte att få i några fler bollar så vi vann denna gren.
Sen var det innebandy och de började men fick inte så bra tid. När det var vår tur gick det snabbt, vi vann denna gren också. Nu ledde vi med 2-0 i grenar.
mat_skola.jpgSen var de fotboll och vi började. Det gick inte alls så bra, vi fick en tid på 1 min 20 sek. Sen var de deras tur. Det gick bra för dem, de hade en tid på 40 sek, så de vann denna gren.
Efter det skulle vi kasta ringar i en låda. De började och fick i 13 ringar. Sen var det vår tur att kasta och vi fick i 17 ringar, så vi vann denna gren också.
Nu ledde vi med 3-1.
Sist skulle vi kasta boll så långt som möjligt. Vi började men kastade inte alls så långt. Sen var de deras tur och de kastade längre än oss.
Vi vann dock med 3-2 i grenar.
Efter tävlingarna gick vi iväg med eleverna vi mailat med och åt lunch. Vi fick äta någon slags soppa, den var inte alls så jättegod.
kicki_krister.jpgSkolan var inte som den är hemma. På rasten gick vi upp till ett av deras uppehålls rum. De får nämligen inte gå ut på rasterna vilket är konstigt. Vi satt bara på en stol där och pratade, sen gick vi på engelsk lektion.
De ställde en massa frågor till oss och sen var dagen slut.
Då gick de flesta ut på stan en sväng, sen bestämde vi oss killar för att gå till fotbollsplanen som låg bakom skolan. När vi kom dit var det några där, som vi började spela med. Sen kom det flera och de skulle ha gympa, så då gick vi därifrån, men de ropade tillbaka oss.
Vi spelade hela deras gympa, de hade avbytare men inte vi. Sen gick vi till stan och åt.
Efter det gick vi tillbaka till församlingen här i Hlinsko, där vi sover.
När vi kom tillbaka skulle vi gå till Kicki och Christer. Vi var med dem hela kvällen och de berättade om sitt arbete om sina liv. Vi gav dem också lite presenter, bl.a. en Modo flagga. När vi kom tillbaka till kyrkan var klockan över tio och vi somnade gott.